Prikaz „Kralja u žutom” u City Magazinu

Preuzeto sa: City Magazine

Autor teksta: Đorđe Bajić

Greh bi bio ne osvrnuti se na nekoliko važnih naslova koji su izašli krajem prošle godine. Predstavljene knjige imaju nekoliko zajedničkih imenitelja – ali ono što ih ponajpre izdvaja jeste da su klasici u žanrovima kojim pripadaju. Pomalo zaboravljeni klasici, istina, ali tim pre je neophodnije da sa njihovih korica obrišemo prašinu.

Da krenemo od zbirke Roberta V. Čejmbersa „Kralj u žutom” (1895), prave poslastice za sve one koji vole prozu natopljenu stravom; prve knjige u izdanju smederevskog Gavrana. Zahvaljujući ovoj zbirci (ili, preciznije, njenoj prvoj polovini), Čejmbers može, pa makar i delimično, da parira klasicima žanra poput Poa,Hofmana i Lavkrafta. Ovaj izuzetno plodan pisac je napisao na desetine dela, uglavnom petparačkih ljubavnih romana, ali njegovo najpoznatije i umetnički najvrednije delo je upravo „Kralj u žutom”, zbirka koja je nastala gotovo na samom početku njegove spisateljske karijere. Prve četiri priče u zbirci su labavo povezane motivom uklete knjige – svako onaj ko pročita „Kralja u žutom”, misterioznu dramu u dva čina, biva gurnut u svet ludila, užasa i smrti. Ova intrigantna ideja je najbolje iskorišćena u „Majstoru za reputacije” i „Žutom znaku”, pravim draguljima horor proze, a zanimljive su i lirski intonirana „Maska” i kratka/efektna „U zmajevom sokaku”. „Gospa od Isa” je poslednja priča sa natprirodnim elementima, i mada u njoj nije iskorišćen motiv „Kralja u žutom”, ova pripovest svakako zavređuje pažnju – pogotovo ako volite spoj onostranog i romantičnog. Preostale priče, njih pet, znatno su slabije i ne sadrže horor elemente koji prvi polovinu zbirke čine toliko specifičnom i uzbudljivom. Bez obzira na neujednačenost, „Kralj u žutom” je važna i uticajna zbirka  koja je delimično inspirisala i prvu sezonu odlične serije „Pravi detektiv”.

Preuzeto sa: City Magazine

Autor teksta: Đorđe Bajić

Greh bi bio ne osvrnuti se na nekoliko važnih naslova koji su izašli krajem prošle godine. Predstavljene knjige imaju nekoliko zajedničkih imenitelja – ali ono što ih ponajpre izdvaja jeste da su klasici u žanrovima kojim pripadaju. Pomalo zaboravljeni klasici, istina, ali tim pre je neophodnije da sa njihovih korica obrišemo prašinu.

Da krenemo od zbirke Roberta V. Čejmbersa „Kralj u žutom” (1895), prave poslastice za sve one koji vole prozu natopljenu stravom; prve knjige u izdanju smederevskog Gavrana. Zahvaljujući ovoj zbirci (ili, preciznije, njenoj prvoj polovini), Čejmbers može, pa makar i delimično, da parira klasicima žanra poput Poa,Hofmana i Lavkrafta. Ovaj izuzetno plodan pisac je napisao na desetine dela, uglavnom petparačkih ljubavnih romana, ali njegovo najpoznatije i umetnički najvrednije delo je upravo „Kralj u žutom”, zbirka koja je nastala gotovo na samom početku njegove spisateljske karijere. Prve četiri priče u zbirci su labavo povezane motivom uklete knjige – svako onaj ko pročita „Kralja u žutom”, misterioznu dramu u dva čina, biva gurnut u svet ludila, užasa i smrti. Ova intrigantna ideja je najbolje iskorišćena u „Majstoru za reputacije” i „Žutom znaku”, pravim draguljima horor proze, a zanimljive su i lirski intonirana „Maska” i kratka/efektna „U zmajevom sokaku”. „Gospa od Isa” je poslednja priča sa natprirodnim elementima, i mada u njoj nije iskorišćen motiv „Kralja u žutom”, ova pripovest svakako zavređuje pažnju – pogotovo ako volite spoj onostranog i romantičnog. Preostale priče, njih pet, znatno su slabije i ne sadrže horor elemente koji prvi polovinu zbirke čine toliko specifičnom i uzbudljivom. Bez obzira na neujednačenost, „Kralj u žutom” je važna i uticajna zbirka  koja je delimično inspirisala i prvu sezonu odlične serije „Pravi detektiv”.